21 lutego 2017

Przeprowadź ze mną wywiad- charakteryzujemy bohatera

wywiad

Nad charakterystyką bohatera można pracować w rożny sposób. Tym razem postanowiliśmy sięgnąć po nowe narzędzie, a dodatkowo wykorzystaliśmy elementy oceniania kształtującego. Było warto :) 


Przez ostatnie dwie lekcje przygotowywaliśmy się do tworzenia charakterystyki Romea i Julii z dramatu Szekspira. W ty celu przygotowaliśmy literackie portrety (dzieciaki namalowały bohaterów i rozpisały ich cechy). Dziś przyszedł czas na dalsze działania.

Nim przejdziemy do pisania wypracowania, postanowiłam, że konieczne będzie przypomnienie elementów tej formy wypowiedzi. Aby sprawić, by czynność ta stała się atrakcyjna, przygotowałam dla moich gimnazjalistów kartę pracy (znajdziecie ją <tu>). Zamieściłam na niej pytania, w odpowiedzi na które uzyskamy wszelkie niezbędne do opisu postaci informacje.

charakterystyka

Nim jednak przeszliśmy do  pracy nad nimi, narysowałam na tablicy cztery kwadraty i opisałam je odpowiednimi hasłami. Jakie opisy przeczytali uczniowie? A takie:

  • wiem z jakich części składa się charakterystyka
  • potrafię odpowiedzieć na pytania z karty
  • zachowuję prawidłowa formę wypowiedzi
  • pracuję w skupieniu i ciszy
Dokładnie omówiliśmy, czego oczekuję od moich pierwszaków. Najpierw mieli podzielić otrzymane pytania zgodnie z podziałem stosowanym w pracy pisemnej. Następnie mieli za zadanie zbudować wywiad z wybrany bohaterem, opierając się o pytania zawarte w karcie (pamiętając o wykorzystaniu czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej). Najbardziej jednak zależało mi na ostatnim kwadracie 😉

charakterystyka

Analogiczne kratki zostały wyrysowane w uczniowskich zeszytach. Kierując się postępami w pracach, zamalowywali kolejne pola. A, co najbardziej zaskakujące, robili to w zupełnym spokoju, tak by i ostatnia kratka była pokolorowana w całości. Na kolejnych zajęciach zabierzemy się za redagowanie tekstu ciągłego 😊

To mój pomysł na charakterystykę, a jakie są Wasze? A może zainspiruje Was projekt, który realizowałam z uczniami jakiś czas temu w oparciu o "Romea i Julię" (jego opis znajdziecie <tu>).
asia krzemińska

UDOSTĘPNIJ TEN POST

2 komentarze :

  1. Bardzo ciekawy pomysł; postanowiłam wykorzystać podczas omawiania lektury "Ten obcy". Idąc za Twoim przykładem postaram się napisać RĘCZNIE kartę pracy; dziękuję za inspirację. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.