4 grudnia 2014

Walentynki z Romeem i Julią

romeo i julia

Leonid Afremov - Romeo and Juliet

Jak część z Was zapewne pamięta, zapragnęłam ukończyć dodatkowe studia. Ponieważ kocham swoja pracę, wybrałam podyplomowy kierunek, który zdawał się rokować. Nadal tak uważam, niemniej jednak czas by już naukę zakończyć, hehe.

Przygotowując się do przedostatniego zjazdu zerknęłam na harmonogram oddawania pracy zaliczeniowej i... włos na głowie mi się zjeżył. Jakimś cudem zapomniałam, że w piątek muszę oddać wstępną wersję zaliczenia. Szybciutko sięgnęłam po przygotowany wcześniej plan, dobrze, że wcześniej byłam dość przytomna i go sporządziłam, po czym zaczęłam wściekle stukać w klawisze laptopa.

 Drugie dobrze, że postanowiłam opisać jeden ze swoich wcześniejszych pomysłów, projekt filmowy, jako pomoc w zrozumieniu tekstu literackiego (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci dyslektycznych). Nie zagłębiając się w dalsze szczegóły, odnalazłam stosowny plik tekstowy i choć wiem, że to nie ta pora roku, zapraszam Was na "Walentynki z Romeem i Julią".

Założenia


Projekt kierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych. Zakłada poznanie dramatu Szekspira oraz podjęcie próby interpretacji z wykorzystaniem narzędzi pozaliterackich (m.in. filmu). Składa się z następujących etapów:


1. zapoznanie się uczniów z treścią dramatu Szekspira "Romeo i Julia" ;
2. omówienie zagadnienia konwencji filmowej z wykorzystaniem przykładowych scen z różnych adaptacji utworu Szekspira; zadanie uczniów polega na odnalezieniu różnych adaptacji; nauczyciel wybiera jedną scenę dramatu (np. "scenę balkonową") i pokazuje ją w kilku odsłonach (np. musical, film kostiumowy, itd.);
3. podział uczniów na kilkuosobowe zespoły oraz przydzielenie tym zespołom konkretnych scen do zrealizowania (proponowany podział to: bójka służących, bal, scena balkonowa, pojedynek Merkucia i Tybalta, śmierć kochanków); nauczyciel prosi, aby uczniowie zrealizowali przydzieloną scenę w wybranej przez siebie konwencji w czasie nie przekraczającym np. trzech tygodni (w tym czasie zespoły mogą przemyśleć i nakręcić fragmenty filmu);
4. podsumowanie- zespoły prezentują nakręcony materiał(ideałem byłoby, gdyby z przedstawionych fragmentów udał się stworzyć film-kolaż).
Po zrealizowaniu projektu z powstałych materiałów oprócz filmu-kolażu może powstać teledysk złożony z fragmentów-migawek.
Cele projektu
Poprzez realizację projektu:
* zapoznajemy uczniów z treścią dramatu "Romeo i Julia";
* wprowadzamy i utrwalamy pojęcie: konwencja  filmowa (omawiamy je na wybranych przykładach);
* rozwijamy umiejętności twórcze uczniów, wpływamy na ich kreatywność;
* dajemy młodym ludziom możliwość poznania elementów dzieła filmowego, tworzenia tych elementów (omawiamy czym jest scenariusz, scenopis, pomagamy zapanować nad scenografią);
* wprowadzamy pojęcie: adaptacja filmowa;
* skłaniamy do własnej interpretacji tekstu, która będzie podstawą powstających fragmentów filmowych;
* uczymy działania w grupie, współpracy, pokazujemy na czym polega odpowiedzialność za pracę zbiorową;
* podejmujemy wraz z uczniami próbę uwspółcześnienia tekstu (tak, żeby stał się bliższy młodym ludziom).


Jeśli uznacie, że pomysł przyda się i sprawdzi również u Was, dajcie znać. To zawsze miło wiedzieć, że ktoś korzysta z tego co wymyśliliśmy :D 
wasz belfer

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger