10 lutego 2017

uczniu, sprawdź się sam

karta samooceny

Ferie, ferie i po feriach. Wypoczęci zabraliśmy się z zapałem do pracy. A teraz trzeba tę pracę podsumować. Oprócz pracy klasowej, warto sięgnąć po kartę samooceny.


Sprawdzając klasówki moich uczniów, zaczęłam się zastanawiać, jak oni postrzegają stan swojej wiedzy. Uzupełniają ćwiczenia, piszą wypracowania, ale czy wiedzą, co wiedzą? Aby zaspokoić własną ciekawość i zachęcić młodych ludzi do refleksji, wymyśliłam karty samooceny.

Sprawa przedstawia się następująco. W każdej klasie, która zobowiązana była napisać klasówkę, rozdam spis umiejętności (dopasowany do sprawdzanych treści). Zadaniem dzieciaków będzie zaznaczyć odpowiedzi zgodnie z własnymi przekonaniami.

Następnie oddam ocenione prace kontrolne i poproszę, by uczniowie sprawdzili, czy ich sądy zgadzają się z rzeczywistością (do prac dołączone będą analogiczne karty umiejętności, z tym, że wypełnione przeze mnie). Jeśli nie, będziemy się zastanawiać, z czego różnica taka wynika.

Sądzę, że dzięki takim działaniom uda nam się nie tylko określić słabe i mocne strony uczniów, ale przede zobiektywizować proces samego oceniania. Odnoszę wrażenie, że wiele osób posiada zaburzony obraz własnych możliwości i umiejętności. Warto pracować nad budowaniem tego prawdziwego, by uniknąć przyszłych rozczarowań (a przede wszystkim po to, by wiedzieć, nad czym jeszcze pracować). Zgadzacie się z tym? 

Przykładowy sprawdzian i kartę kontroli znajdziecie <tu>

8 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! Ta praca klasowa jest przeznaczona na 1 czy 2 godziny? Właśnie omawiam w gimnazjum ideał rycerza i powoli myślę o pracy klasowej albo wypracowaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Praca na jedną godzinę. Wszyscy spokojnie zdążyli 😀

      Usuń
  2. Świetnie! Ja zawsze dążę do tego, by uczeń sam się ocenił, więc myślę, że dużo Ci powie to, co postanowiłaś. U nas uczeń z nagannym zachowaniem sam ocenia się na poprawnego, bo przecież cały świat jest winny i dla nas to też wskazówka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pani Asiu, cieszę się, że trafiłam na Pani bloga. Znalazłam źródło inspiracji :)
    Napisze Pani, jak wykorzystuje Pani elementy OK na lekcjach języka polskiego w młodszych klasach gimnazjum?
    Pozdrawiam serdecznie!
    Julia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dołączona do wpisu praca przeznaczona jest dla uczniów klasy 1 😀 A ja dopiero zaczynam przygodę z ok, będę się dzielić na bieżąco 😉

      Usuń
  4. A ja muszę przeprowadzić lekcję otwartą z zastosowaniem elementów OK i jestem... przerażona :o
    Julia

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger