<źródło> |
Przygotowuję się do matury. Nie swojej, rzecz jasna, a moich podopiecznych. Dziś na warsztacie: opis obrazu.
Z doświadczenia wiem, że młodzi ludzie najbardziej obawiają się wylosowania na maturze ustnej obrazu/ plakatu. Sądzą, że interpretacja takiego tekstu kultury jest zawiła i niezrozumiała. Tak długo będą w ten sposób myśleć, jak długo będą uznawać, że sztuka jest czymś odległym i dostępnym wyłącznie dla nielicznych. Tymczasem, z mojego punktu widzenia, jest zupełnie inaczej.
Aby i moi drodzy maturzyści poczuli się nieco pewniej w obcowaniu ze sztuką, postanowiłam zaangażować ich do udziału w kreatywnym wyzwaniu. Będzie ono miało miejsce w ferie i z całą pewnością jeszcze o nim przeczytacie. Dziś natomiast pokażę Wam, w jaki sposób przygotują młodych ludzi do świadomego odbioru tekstów kultury.
Przeszukując zasoby sieci, trafiłam na stronę niezwykłej, współczesnej artystki, Iris Scott. Ta utalentowana, młoda kobieta tworzy energetyczne, na wskroś świetliste obrazy, nawiązujące do dobrze wszystkim znanego impresjonizmu. Nie mogłam się wprost oprzeć, by nie wykorzystać jednego z jej dzieł na potrzeby własnych działań edukacyjnych. I tak powstał opis obrazu z komentarzami (kompletny zestaw próbny, ćwiczenie + rozwiązanie, znajdziecie <tu>).
Co się w nim znalazło? Omówienie kompozycji, barw, elementów dynamicznych. Szczególnie zaakcentowana została rola światła oraz znaczenie miejskiej przestrzeni. Całości dopełniła interpretacja niesionego przesłania. Aby uczniom łatwiej było tworzyć własne teksty omawiające dzieła sztuki, na marginesach umieściłam komentarze, w których dodatkowo akcentuję elementy, na które należy zwrócić uwagę.
Jak myślicie? Warto w ten sposób pracować? A może podzielicie się własnymi spostrzeżeniami dotyczącymi portretu wykonanego przez Iris?
Ja w ramach oswajania moich dzieciaków z gimnazjum z nieliterackimi tekstami kultury, proszę ich o kontekstową analizę wylosowanych kart z Dixita. Ku mojemu zdziwieniu i zadowoleniu, jest to ich obecnie ulubiona forma odpowiedzi ustnej - zarówno interpretacja kolejnych elementów obrazków, jak ich połączenie z tekstami literackimi, idą im świetnie :)
OdpowiedzUsuńJeszcze nie mam tych kart. Czas to zmienić 😉
Usuń