Podsumowanie rozważań o wzorcach osobowych to dobry czas, aby oddać głos młodym ludziom. A w zasadzie nie tyle głos, ile kredki. Mają wtedy szansę powstać całkiem ciekawe portrety. A my, całkiem przy okazji, dowiemy się, jak dzisiejsza młodzież postrzega autorytety.
Ostatnich kilka lekcji, w klasie pierwszej gimnazjum, poświęciliśmy rozmowom o średniowiecznych ideałach. Sięgnęliśmy do materiałów źródłowych, by przekonać się, jakimi cechami charakteryzowali się: święty, rycerz i władca. Przyszedł w końcu czas na podsumowanie.
Jako że jestem wielką fanką rysowania, rozdałam pastele, markery, odpowiednio przygotowane papierowe podłoże i poprosiłam o wykonanie trzech portretów (zanim uczniowie zabrali się do pracy, losowali grupę, w której realizowali zadanie). Malunki te miały być uzupełnione odpowiednimi dla każdej z postaci cechami (podczas omawiania okazało się, że są one w wielu momentach zbieżne). Prezentacja dzieł oraz ich omówienie zamykały pierwszą część zajęć.
Drugi etap to rozmowa na temat uniwersalność wymienionych cech. Uczniowie zmierzyli się z pytaniem: czy wskazane przez Was cechy są dziś równie aktualne jak w średniowieczu? Kto posiada takie cechy? Czy i dziś darzony jest powszechnym szacunkiem? Pytania niełatwe, ale bardzo potrzebne.
Na zakończenie dzieciaki miały za zadanie napisać w kilku zdaniach o tym, kto dziś może być autorytetem i na ile taka osoba nosi cechy średniowiecznych wzorców. Myślę, że materiał ten posłuży nam jeszcze w późniejszym czasie. Nadaje się idealnie jako podstawa do stworzenia rozprawki.
Jeśli chcielibyście wykorzystać stworzoną na potrzeby tych zajęć kartę pracy, znajdziecie ją <tu>.
Jeśli chcielibyście wykorzystać stworzoną na potrzeby tych zajęć kartę pracy, znajdziecie ją <tu>.
Dziękuję, skorzystałam na swoim podsumowaniu wzorców osobowych :)
OdpowiedzUsuńKoniecznie proszę o sygnał, czy wszystko się udało :)
Usuń