Dostrzeganie elementów wspólnych dla literatury i innych tekstów kultury, to bardzo trudne zadanie. Jeśli chcemy być świadomymi odbiorcami kultury warto nad nim popracować.
Omawiałam ostatnio z gimnazjalistami "Kamizelkę" Prusa. Ta pozytywistyczna nowela nie sprawia uczniom większych problemów interpretacyjnych. Klasyczna budowa tekstu, akcja opleciona wokół przedmiotu- symbolu, puenta. Dość łatwo odnaleźliśmy wszystkie elementy.
Przy okazji poszerzyliśmy wiedzę wprowadzając terminy: "teoria sokoła" (odnoszącą się właśnie do klasycznej budowy utworu) i kompozycja szkatułkowa (czyli taka, która eksponuje podwójną narrację, opowieść w opowieści, więcej na jej temat przeczytacie <tu>).
Ustaliliśmy wspólnie, że "Kamizelka" to opowieść o miłości i poświęceniu, o małżeństwie i roli kłamstwa w dobrej wierze. I wtedy przyszedł czas na projekcję filmu <Danny Boy> (zachęcam do zapoznania się z nim) . Jest to animacja łódzkiego Se-Ma-Fora, ale z bajką dla dzieci nie ma nic wspólnego. Zadaniem młodych ludzi było odnalezienie elementów wspólnych dla obu dzieł oraz wskazanie różnic.
Podobieństwa:
Różnice:
- motyw miłości;
- opowieść zbudowana wokół jednego przedmiotu;
- poświęcenie w imię uczucia;
- kompozycja (wstęp, rozwinięcie, punkt kulminacyjny i puenta).
- realia;
- bohaterowie;
- motywacja postępowania postaci;
- przedmiot, wokół którego zbudowano opowieść.
Szczerze powiedziawszy rozmowa dotycząca filmu przebiegała dość burzliwie. Młodzi ludzie uznali, że film pozbawiony jest sensu i potrzebowali dodatkowych wskazówek, aby móc poprawnie zinterpretować jego przesłanie. Mimo wszystko nie żałuję. Teraz wiem, że takie ćwiczenia są bardzo potrzebne, również po to, aby uwrażliwić uczniów i lepiej przygotować do odbioru tekstów kultury.
A Wy jak myślicie? O czym opowiada "Danny Boy"?
Wiesz, że lubię takie lekcje :)
OdpowiedzUsuńto mi się podoba, a "Kamizelka" jeszcze przede mną :)
Bardzo się cieszę, że taki pomysł przypadł Ci do gustu. Po feriach będzie szansa na realizację :D
Usuń