11 grudnia 2015

Ortograficzne zabawy sensoryczne

zakręcony belfer

Gdybyście się zastanawiali, jak wyglądają zajęcia dla dyslektyków, dziś mam dla Was odpowiedź. W taki sposób pracujemy nad opanowaniem ortografii.



1. Powitanie:

Pytaki”

Każdy uczestnik zajęć losuje zdanie do dokończenia; wszystkie zdania dotyczą pozytywów, które miały miejsce w ostatnim czasie.

2. Rozgrzewka:

Magiczne pudełko”

Do zamykanego pudełka, wypełnionego kaszą manną, prowadzący wkłada mały przedmiot; jedne z uczestników zamyka oczy i za pomocą dłoni bada przedmiot w pudełku, opisuje go tak, aby pozostali uczestnicy mogli odgadnąć, co zostało ukryte; ten, kto odgadnie, zmienia opisującego i tak do momentu, aż wszyscy będą mieli szansę być opisującym.

3. Zasadnicza część zajęć:

(Omawiając ćwiczenie wprowadzamy uczniów w tematykę zajęć)

Domino sylabowe”

Uczestnicy otrzymują kafelki z sylabami. Podczas gry dokładają swoje kostki w taki sposób, aby otrzymać wyrazy zawierające „ch” lub „h”. Nie jest ważne kto wygra, ale to by stworzyć jak najwięcej słów.

Zapisz jak najwięcej”

Słowa powstałe w wyniku układania domina zostają zakryte, a zadaniem uczniów jest odtworzenie jak największej liczby z nich przez minutę. Po upływie wyznaczonego czasu sprawdzamy poprawność zapisów (zaznaczając kolorem te elementy, które są błędne). Wspólnie zastanawiamy się nad interpretacją plastyczną słów, która umożliwiłaby łatwiejsze kojarzenie i zapamiętanie.

Słowa palcem pisane”

Każdy uczestnik zajęć otrzymuje tackę, na której znajduje się drobna kasza. Prowadzący losuje słowa (wszystkie wystąpiły na zajęciach) i prosi o zapisanie ich palcem na tackach. Jeśli słowo zostało błędnie zapisane, potrząsamy tacką i poprawiamy zapis.

4. Podsumowanie:

Dziś na zajęciach podobało mi się...”

Każdy uczeń kończy zdanie wymieniając wybrany element. Swoją wypowiedź może krótko uzasadnić.


PS A gdyby Wam było mało, <dotknijcie ortografii> .


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger