7 września 2015

Pudełko pełne poezji


Wrzesień to dla miesiąc powtórek. Być może uznacie, że to dziwne, ale lubię, kiedy moi uczniowie pamiętają o czym rozmawialiśmy przed dwoma wolnymi miesiącami (w nowych klasach chcę mieć pewność, że wszyscy wiemy, o czym mówimy).


Dlatego też na pierwsze kilka zajęć przewiduję generalną repetę z materiału, który powinien być już dawno opanowany. Przywołujemy zagadnienia, które mogą wydać się niektórym banalne (choćby takie określanie części mowy, czy części zdania), doświadczenie pokazuje jednak, że lipcowo -sierpniowa laba skutecznie czyści pamięć większości młodych ludzi i podczas wykonywania ćwiczeń ich oczy przybierają wielkość i kształt małych spodków.

Oprócz zagadnień dotyczących języka (szeroko pojętej gramatyki), sięgamy po narzędzia krytyczno -literackie i z uporem maniaka wynajdujemy w tekstach poetyckich coraz to nowe środki artystycznego wyrazu. Nim jednak dojdzie to operacji na żywym organizmie wiersza, odkurzamy w głowie zakładki zatyutułowane: epitet, metafora, a nawet (o losie!) synestezja.

Tym razem zdecydowałam, że najlepiej będzie wprowadzić element zaskoczenia i rywalizacji. Na prostokątnych kartonikach wypisałam dwadzieścia nazw środków poetyckich (subiektywny przegląd najważniejszych) i tyleż samo przykładów (zaczerpniętych z tekstów). Uczniowie siedli w kręgu i każdy po kolei losował z pudełka swój "przydział". W zależności od tego, co przyniósł mu los albo podawał przykład środka, albo nazywał to, co wylosował. Jeśli komuś się nie powiodło i nie potrafił podołać zadaniu, jego kartonik przejmował inny, chętny uczestnik (przy poprawnej odpowiedzi zyskiwał dodatkowy punkt). Na koniec zabawy wszyscy ułożyli swoje "punkty" w stosy i w ten sposób wyłoniliśmy zwycięzcę.

Wiecie, co najbardziej ucieszyło mnie w przeprowadzeniu tego zadania? To, że w banku (czyli moich rękach) pozostała jedna jedyna karteczka. Znaczy, że wszystkie pozostałe zostały nazwane lub zilustrowane przykładem. Brawo! Jestem z Was dumna, moi Drodzy Uczniowie :D 

PS Gdybyście chcieli wiedzieć, jak radzimy sobie z interpretacją tekstów poetyckich, koniecznie zajrzyjcie <tu> . Będziecie zaskoczeni, jakie to może być zabawne i przyjemne.


3 komentarze:

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger