31 maja 2017

zakodowane części mowy

zakodowane części mowy

Jak sprawić, by kolejne powtórzenie wiadomości o częściach mowy było interesujące? Zaprosić do współpracy kredki!


Na pomysł kolorowania w ramach powtórzenia wiadomości wpadłam tworząc pixel arty ortograficzne (przeczytacie o nich <tu>). Doszłam do wniosku, że takie kodowanie i odkodowywanie korzystnie wpływa na proces myślenia, kojarzenia, wyciągania wniosków. Dodatkowo pracujemy nad motoryką uczniów (sprawność ręki wiodącej, w wielu przypadkach, pozostawia wiele do życzenia).

Nie mając zbyt wiele czasu na przygotowanie kolejnej kolorowej propozycji, zdecydowałam się na malowanie części mowy. Zajęcia rozpoczęliśmy od powtórzenia najogólniejszych wiadomości na ich temat. Spisaliśmy na tablicy nazwy i pytania. Do każdej części dołączyliśmy kolor.

Kolejnym krokiem było wymyślenie i opracowanie przykładowego zdania. Nad każdym słowem narysowana została ramka, a w niej umieszczony odpowiedni kolor (zgodnie z przyjętymi wcześniej ustaleniami). Ćwiczenie pozwoliło mi szybko zorientować się, kto opanował materiał, a kto potrzebuje jeszcze dodatkowego utrwalenia.

Poznawszy schemat działania, przeszliśmy do właściwej części lekcji. Każdy z uczniów otrzymał zdanie i miał je przekształcić w kolorowe okienka. Przygotowane schematy oddawali, a zdania przyczepialiśmy w widocznym miejscu. Kiedy wszyscy skończyli kolorowanie, rozdałam losowo otrzymane układy i poprosiłam o dopasowanie do wyeksponowanych zdań.

Sprawdziliśmy, czy wszyscy poradzili sobie bezbłędnie z poleceniem, omówiliśmy wyniki. Jako podsumowanie dzieciaki miały wymyślić własne zdanie do podanego schematu. Tego ćwiczenia nie zdążyliśmy sprawdzić. Jutro przekonam się, na ile sprawnie udało się je wykonać 😉 A samo kodowanie polecam. Prosta czynność, a jakże pobudza myślenie.

asia krzemińska


UDOSTĘPNIJ TEN POST

2 komentarze :

Dziękuję za Twój komentarz :)

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.