4 maja 2017

komiksowe przypadki

komiksowe przypadki

Ostatnio najwięcej pomysłów przychodzi mi do głowy, kiedy mam poprowadzić zastępstwo. Nieoczekiwana sytuacja wymusza realizowanie treści bez konieczności wykorzystania podręcznika, czy zeszytu. Wtedy właśnie powstają takie cudeńka 😉


O tym, że mam lekcję z klasą piątą dowiedziałam się na dwie godziny przed faktem (koniecznie muszę zaznaczyć, że na co dzień się nie spotykamy przy okazji zajęć z języka polskiego). To dość dużo czasu, by zaplanować działania. Siadłam, pomyślałam i narysowałam 😊 Historyjka z przypadkami w tle, idealne rozwiązanie nie tylko na potrzebę chwili.

Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia najważniejszych wiadomości o rzeczowniku. Niby wszystko już było i wszystko wiemy, a jednak, takich powtórek nigdy dość. Następnie rozdałam dzieciakom obrazki (całość znajdziecie <tu>). Na każdym z nich widniała mówiąca Alinka. Wokół komiksowego dymka zamieściłam pytania pomocnicze, dzięki którym porządkowaliśmy rysunki. Zadaniem młodych ludzi było ułożenie obrazków w taki sposób, aby prezentowały kolejne przypadki rzeczownika.

komiksowe przypadki

Kiedy już mieliśmy porządek w historii, przeszliśmy do opracowywania dialogów. Dzieciaki otrzymały w tej kwestii sporą dowolność. Należało jedynie tak dopasować słowa, by "Kuba" i "paczka" występowały w formie podpowiadanej przez pytania pomocnicze. Przy okazji omówiliśmy kwestię łączliwości czasowników i wskazaliśmy najpopularniejsze połączenia wyrazowe tworzone przez określone przypadki (bardzo ułatwiają one odmianę przez przypadki).

Ostatnim elementem lekcji było narysowanie przez uczniów komiksów własnego pomysłu, w których występowałaby para rzeczowników odmieniona przez przypadki (na zasadzie tego, który wcześniej uzupełniali). Tak sobie myślę, że opracowane dziś ćwiczenie może okazać się całkiem pomocne, gdy pójdę na stałe uczyć do podstawówki. A może macie inne patenty na przypadki? Dajcie znać!

asia krzemińska

4 komentarze:

  1. Świetny pomysł! Poda Pani przykładowe odpowiedzi. :)
    Nie bardzo wiem, czemu ma służyć kalendarz w narzędniku... Na pewno odpowiedź jest prosta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W narzędniku może być: spotkam się (z kim? z czym?), umówiłam się (z kim? z czym?) :D

      Usuń
  2. Dziękuję! Na pewno skorzystam :)
    PS Jest Pani dla mnie inspiracją.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger