18 października 2017

gramatyczny sekretnik

gramatyczny sekretnik

Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, trwa w najlepsze. Wiedząc o tym, że <Kodowanie na humanie> jest możliwe, zaproponowałam moim uczniom niepowtarzalną zabawę. Przygotowałam dla każdego gramatyczny sekretnik.






Czwarta klasa przystąpi wkrótce do pierwszej klasówki z języka polskiego. Pomyślałam, że dobrze by było, aby powtórzyli do niej wiadomości w sposób nieszablonowy. Nie wystarczy przecież, że potrafią "odklepać" informacje o częściach mowy. Dużo bardziej zależy mi na tym, by potrafili wiedzę wykorzystać w praktyce.

Idąc tym tropem, obmyśliłam zestaw zadań logicznych, dzięki którym dzieciaki musiały rozruszać szare komórki. Każdy uczeń pracował we własnym tempie i rozwiązywał ćwiczenia w wybranej przez siebie kolejności. Wykonawszy obowiązkowe cztery elementy, dzieciak wchodził na ławkę i sygnalizował tym samym chęć zabrania się za zadanie mistrzowskie, kodowankę (kodowaną kolorowankę).

gramatyczny sekretnik

Cóż znalazło się w sekretniku? Otóż, umieściłam w nim: 

  • wykreślankę (różnymi kolorami należało zaznaczyć odnalezione części mowy);
  • sudoku (każdy otrzymał nieco inny przykład, ponieważ wybrane przeze mnie słowa były wpisane w różne miejsca; o szczegółach tego ćwiczenia przeczytacie <tu>);
  • tangram (figury geometryczne należało ułożyć tak, by powstał odpowiedni kształt; na krawędziach zapisałam nazwy części mowy oraz ich przykłady, trzeba było dopasować te informacje; opracowałam trzy różne wzory do ułożenia); gdybyście chcieli przygotować taka łamigłówkę dla swoich uczniów, <tu> znajdziecie szablon do wydrukowania;
  • koło fortuny (kolorowe koła podzieliłam na pięć części; do każdej z nich należało przyporządkować wyrazy zapisane na samoprzylepnych karteczkach).

Zadanie mistrza to pixel art. Kolorując kratki zgodnie z przyjętym kodem, odkrywało się ukryty obrazek. Ponieważ nie wszyscy zdążyli uporać się z ćwiczeniami obowiązkowymi, na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie stanęli na ławkach (ponieważ wszyscy bardzo ciężko pracowali). Chętni dokończą kodowankę w domu (gdybyście mili ochotę ją wykorzystać, znajdziecie ją <tu>). Mam nadzieję, że zobaczą przygotowany wzór 😁

asia krzemińska

9 komentarzy:

  1. Asiu! Staję się twoją fanką! Masz niesamowite pomysły, które kradnę dla swoich uczniów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że znajdujesz tu pomysły dla siebie :)

      Usuń
  2. Aśka jak zwykle ekstra! Kradnę i modyfikuję pod moich drugoklasistów ��

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak się cieszę,że Pani uczy "w końcu" młodsze dzieci :-) Pytanie: kiedy Pani ma czas i siły przygotować tyle materiałów ? Dziękuję i pozdrawiam.Jola.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja właśnie czekam na lekcje dla licealistów. Ich trudniej czymś zaskoczyć i zainteresować.

      Usuń
    2. Zaopatrzyłam się w czasozmieniacz :D I jakoś daję radę ;) A dla starszaków można znaleźć tu bardzo wiele pomysłów, wszak do tego roku głównie dla nich przygotowywałam zajęcia :)

      Usuń
  4. ciekawe
    szkoda ze za moich czasow nikt sobie nie zaprzatal glowy by lekcje byly nieco inne niz szablonowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście te czasy już minęły. Choć z tego co pamiętam i za moich czasów byli nauczyciele, którym się chciało :D Widać, miałam szczęście :)

      Usuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Copyright © 2016 zakręcony belfer , Blogger