12 października 2016

Myślografia i gramatyka

myślografia

Jak uporządkować informacje i sprawić, by pojęcia przestały się mylić? Narysować notatkę :) Zwłaszcza jeśli rzecz dotyczy gramatyki języka polskiego.


Na pomysł rozrysowania podstawowych wiadomości o częściach mowy wpadłam przygotowując się do zajęć o rzeczowniku. Postanowiłam w przejrzysty sposób rozplanować na kartce to, co każdy uczeń powinien wiedzieć. Siadłam, narysowałam, popatrzyłam na swoje "dzieło" i...doszłam do wniosku, że przygotuję w ten sposób karty pracy również do innych części mowy :) 

Każdy z arkuszy wyposażony został w nagłówek (co dość oczywiste) oraz kategorie i podkategorie. Przy odmiennych częściach mowy w kategoriach znalazły się te elementy, przez które dany wyraz się odmienia (lub które można określić, np. rodzaj przy rzeczowniku). Dodatkowo do przypadków zostały dorysowane komiksowe dymki na pytania.

Idąc za ciosem stworzyłam rozpiskę z odmiennymi i nieodmiennymi częściami mowy i zapędziłam się nawet w głąb teorii literatury, ale o tym innym razem.

A teraz najważniejsza dla Was wiadomość. Wszystkie przygotowane przeze mnie karty możecie obejrzeć <tu> i jeśli Wam się spodobają- pobierajcie i korzystajcie. Na zdrowie!


UDOSTĘPNIJ TEN POST

9 komentarzy :

  1. Fantastyczny pomysł :) Pobrałam, dziękuję i pozdrawiam. Sylwia Jabs

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszy mnie, że okazał się przydatny :D

      Usuń
  2. Super, że to udostępniasz w tak prosty sposób. Ja od jakiegoś czasu jestem fanką Printoteki (printoteka.pl), ale tam są materiały głównie dla młodszych dzieci. Marzę o takiej "printotece" dla starszych uczniów. Po tych Twoich częściach mowy wnioskuję, że chyba jest taka potrzeba, żeby od czasu do czasu móc ściągnąć prosty i atrakcyjny wizualnie materiał, który poza tym, że działa inspirująco, można dowolnie wykorzystać. A tak w ogóle to trafiłam tu dzięki lekcjom polskiego Karoliny Jędrych. Pozdrawiam. Ilona

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również skorzystalam z Twoich kart pracy. Zaczęłam od czasownika. Poszło gładko. Uczniowie stwierdzili, że pomogło im to uporządkować wiadomości.I o to przecież chodzi. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.