Jedną z najważniejszych form wypowiedzi dla gimnazjalisty (ale również dla licealisty) jest rozprawka. Rozważania nad wybranym tematem to życiowa umiejętność, z której warto umieć korzystać. Oto jak pracujemy nad opanowaniem trudnej sztuki argumentacji.
Rozprawka jest teoretycznie najłatwiejszą formą pracy pisemnej. Temat + argumenty + wniosek = rozprawka. W praktyce jednak okazuje się, że sprawia dzieciakom kłopot. By rozprawić się z nim (tym kłopotem), poprosiliśmy o pomoc zakręconą Sabinkę. Klarownie pokazała nam, jak wspiąć się na wyżyny retoryki i zbudować doskonałe wypracowanie.
Założenie było takie, by na szczeblach drabiny znalazły się kolejne elementy niezbędne dla argumentacyjnej formy wypowiedzi. By nasze starania nie poszły na marne, należy przejść po każdym z tych szczebli. Na końcu czeka nas satysfakcja i poprawnie skonstruowane wypracowanie.
O czym zatem należy pamiętać? O rozpoczęciu od hipotezy lub tezy, za którą umieszczone będą argumenty (za, przeciw albo i za i przeciw). Każdy przywołany przez nas przykład musi zostać zilustrowany. A na koniec: wnioski, wnioski, wnioski. I gotowe! Proste prawda?
Dodatkowo, do każdego schematu, można dołączyć krótki komiks, w którym Sabinka opowiada krok po kroku, jak konstruować rzeczone wypracowanie. Jak sądzicie, ułatwi to uczniom tworzenie?
Jeśli spodobały Wam się rozprawkowe występy Sabinki, możecie je pobrać <tu> i wykorzystać na własnych zajęciach ☺
Podziwiam talent! Pobrałam, bo ja tak nie umiem, dzięki! :)
OdpowiedzUsuńOj tam, oj tam. Każdy umie, ale nic nie stoi i na przeszkodzie, by się poczęstować :)
UsuńŚwietny materiał. Pobrałam i wykorzystałam w 6 klasie. Dzieciaki miały frajdę z rysowania i pisania rozprawki. Dziękuję :)
OdpowiedzUsuńPolecam się :)
UsuńRewelacja, już czekam na wrzesień, żeby wykorzystać pomysły na lekcjach ��
OdpowiedzUsuńNa szczęście długo nie trzeba będzie czekać :) Pozdrawiam.
UsuńDziękuję :)
OdpowiedzUsuńjest ciekawie opisane :) Ja tam nie miałam problemu z pisaniem , ale zawsze warto coś powtórzyć
OdpowiedzUsuńFajne bo akurat tego potrzebowałam :)
OdpowiedzUsuńNie zgodzę się. To jest wbijanie w schemat "udowodnij dlaczego Słowacki wielkim poetą był" - udowodnij. I do tego wszyscy znani mi polonisci (zarówno moi jak i moich dzieci) nie akceptowali rozwiązań innych niż z własnego klucza.
OdpowiedzUsuńUczenie pisania rozprawek służy tylko temu żeby własnym dzieciom za 20 lat pomagać w ich pisaniu.