4 marca 2016

'Dobble', moja nowa miłość

dobble

Łamigłówki, zagadki, układanki, krzyżówki. Wszystkie te narzędzia sprawiają, że zajęcia stają się ciekawsze, uczniowie bardziej skoncentrowani, a treści programowe lepiej zapamiętane. Ostatnio do grona moich ulubionych czasoumilaczy dołączyło "Dobble". I to takie, które mogę samodzielnie przygotować :) 



Zaczęło się niewinnie. Opublikowałam na fanpagu zdjęcie tego, w jaki sposób radzę sobie z uczniowskimi telefonami w trakcie zajęć. Niespodziewanie posypały się komentarze i tak od słowa do słowa otrzymałam zaproszenie do grona <Superbelfrów> . To taka grupa edukacyjnych wariatów, którzy w pracy kierują się kreatywnym podejściem i w pracy z uczniem chętnie sięgają po nowinki technologiczne.

Z zaproszenia chętnie skorzystałam i tak uzyskałam dostęp nie tylko do gromady zwariowanych, ale bardzo życzliwych eduzmieniaczy, ale również do rozbudowanej biblioteki linków z przydatnymi stronami i aplikacjami. To w niej właśnie znalazłam generator "Dobble". Przymierzałam się już kiedyś do zgłębienia zasad tej gry, ale jakoś nie podołałam zadaniu. Tym razem postanowiłam się nie poddawać i przygotować karty dla moich uczniów.

W wersji oryginalnej krążki z symbolami rozdaje się pomiędzy graczy, których zadaniem jest jak najszybsze dopasowanie swoich tabliczek, do leżącego na środku wzoru. Należy tu zaznaczyć, że na każdym krążku znajduje się inna kombinacja obrazków i należy wypatrzyć ten, który się powtarza (może to dość skomplikowanie wygląda, ale w gruncie rzeczy zasady są proste i znajdziecie je <tu>).

W przygotowanej przeze mnie propozycji, należało dobierać wyrazy zawierające "ó". Sprawdziliśmy grywalność na dwa sposoby. Najpierw dokładaliśmy otrzymane tabliczki do tej, która była na stole (wygrywał ten, kto pozbył się najszybciej swojego pakietu). Za drugim razem zabieraliśmy karty ze stołu, a zwyciężał ten, kto miał ich najwięcej. Super zabawa i utrwalanie pisowni zarazem :)

Tu znajdziecie moje przykładowe <karty> (możecie też przygotować własne). Choć jak się pewnie domyślacie, już powstały nowe koncepcje na kolejne komplety :) W najbliższym czasie skomponuję okręgi z imionami bohaterów literackich (żeby zdobyć punkt trzeba będzie podać tytuł utworu), epokami, hasłami  i poglądami (do wyjaśnienia rzecz jasna).

To co? Spróbujecie nowej zabawy? A może dobrze ją już znacie?

wasz belfer






"Dobble" sprawdzi się świetnie również jako niezobowiązująca towarzyska lub rodzinna gra.
<grajmy>

9 komentarzy :

  1. genialne! Teraz mam robić wersję z Lego - i już wiem że jestem bez szans :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szybko się podciągniesz :)

      Usuń
    2. Znam tę grę! Jest naprawdę świetna. A Pani pomysł...jak zawsze inspirujący! Wchodzę w to! Spróbuję z częściami mowy...

      Usuń
  2. Dobble obrazkowe znam i lubię... wersja ortograficzna podoba mi się odpowiednio mniej, ale ze względu na potencjał edu-aktywizujący biję wielkie brawa za pomysł
    serdeczne dzięki za podzielenie się ścieżką do generatora - na pewno skorzystam nie raz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje pierwsze "Dobble", jeszcze bez polotu i wykorzystania wszystkich możliwości. Będzie tylko lepiej.
      Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Pisałam kiedyś o "Duetach ortograficznych" Beaty Skrzypiec http://bajdocja.blogspot.com/2015/04/ortograficzne-duety-dobble.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętałam z Twoich wpisów, że można by się tak bawić :) Przyszedł w końcu czas, by spróbować.

      Usuń
    2. Niech żyje wzajemna blogowa inspiracja! Hip hip hura! ;-)

      Usuń
  4. Od niedawna ruszyła stronka http://www.dobblemania.pl/ z dosyć wygodnym generatorem kart, gdzie prawie nic nie trzeba zmieniać.
    Niestety, nie ma jeszcze opcji dzielenia się dobblami za pomocą linków, ale strona jest cały czas rozwijana :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka